Przejdź do głównej treści Przejdź do wyszukiwarki

» Dodatek mieszkaniowy

PODSTAWA PRAWNA

  • Ustawa z dnia 21 czerwca 2001r. o dodatkach mieszkaniowych (Dz.U. z 2021r., poz. 2021 z późn. zm.);
  • Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 26 kwietnia 2013r. w sprawie sposobu przeprowadzania wywiadu środowiskowego, wzoru kwestionariusza wywiadu oraz oświadczenia o stanie majątkowym wnioskodawcy i innych członków gospodarstwa domowego, a także wzoru legitymacji pracownika upoważnionego do przeprowadzenia wywiadu (Dz.U. z 2013r., poz. 589);

DODATEK MIESZKANIOWY PRZYSŁUGUJE:

  • najemcom oraz podnajemcom lokali mieszkalnych,
  • członkom spółdzielni mieszkaniowych zamieszkującym na podstawie spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego,
  • osobom zajmującym lokale mieszkalne w budynkach stanowiących ich własność i właścicielom lokali mieszkalnych,
  • innym osobom mającym tytuł prawny do zajmowanego lokalu mieszkalnego i ponoszącym wydatki związane z jego zajmowaniem,
  • osobom zajmującym lokal mieszkalny bez tytułu prawnego, oczekującym na przysługujący im lokal zamienny lub socjalny.

DOCHÓD

Dodatek mieszkaniowy przysługuje osobom, którym w okresie 3 miesięcy poprzedzających datę złożenia wniosku o jego przyznanie średni miesięczny dochód przypadający na jednego członka gospodarstwa domowego wnioskodawcy nie przekroczył w gospodarstwie:

  1. jednoosobowym - 40%
  2. wieloosobowym - 30%

- przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej, obowiązującego w dniu złożenia wniosku.

Za dochód uważa się wszelkie przychody po odliczeniu kosztów ich uzyskania oraz po odliczeniu składek na ubezpieczenia emerytalne, rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe.

Do dochodu nie wlicza się:

  • dodatków dla sierot zupełnych,
  • zasiłków pielęgnacyjnych,
  • zasiłków okresowych z pomocy społecznej,
  • jednorazowych świadczeń pieniężnych i świadczeń w naturze z pomocy społecznej
  • dodatku mieszkaniowego,
  • świadczeń pomocy materialnej dla uczniów,
  • jednorazowej zapomogi z tytułu urodzenia dziecka,
  • dodatku z tytułu urodzenia dziecka,
  • pomocy w zakresie dożywiania

Dochód z prowadzenia gospodarstwa rolnego ustala się na podstawie powierzchni gruntów w hektarach przeliczeniowych i przeciętnego dochodu z 1 ha przeliczeniowego.

POWIERZCHNIA MIESZKANIA

Powierzchnia użytkowa lokalu mieszkalnego lub budynku mieszkalnego, w którym znajduje się jeden lokal mieszkalny /dom jednorodzinny/ w przeliczeniu na liczbę członków gospodarstwa domowego nie może przekraczać:

  • 35m2 - dla 1 osoby
  • 40m2 - dla 2 osób
  • 45m2 - dla 3 osób
  • 55m2 - dla 4 osób
  • 65m2 - dla 5 osób
  • 70m- dla 6 osób, a w razie zamieszkiwania w lokalu mieszkalnym większej liczby osób dla każdej kolejnej osoby zwiększa się normatywną powierzchnię tego lokalu o 5 m2.

GOSPODARSTWO DOMOWE

Przez gospodarstwo domowe rozumie się gospodarstwo prowadzone przez osobę ubiegającą sie o dodatek mieszkaniowy, samodzielnie zajmującą lokal albo gospodarstwo prowadzone przez tę osobę wspólnie z małżonkiem i innymi osobami stale z nią zamieszkującymi i gospodarującymi, które swoje prawo do zamieszkiwania w lokalu wywodzą z prawa tej osoby.

DOKUMENTY

Aby otrzymać pomoc w formie dodatku mieszkaniowego należy złożyć:

  • wniosek o przyznanie dodatku mieszkaniowego,
  • ostatni rachunek za energię elektryczną zawierający kilowatogodziny /kserokopia/;
  • wydatki poniesione za mieszkanie za miesiąc, w którym składany jest wniosek- wydruk od zarządcy lub właściciela domu jednorodzinnego z wyszczególnieniem opłaty za energię cieplną i wodę, opłaty za odbiór nieczystości stałych i płynnych;
  • zaświadczenie o dochodach z ostatnich 3 miesięcy poprzedzających datę złożenia wniosku od wszystkich pełnoletnich mieszkańców lokalu:

Osoby pracujące:

  • zaświadczenie z zakładu pracy /dochód brutto po potrąceniu składek ZUS i kosztów uzyskania przychodu/ /oryginał/

Emeryci/renciści: 

  • odcinki lub zaświadczenia z ZUS/KRUS o wysokości otrzymywanych świadczeń /oryginał/

Osoby posiadające gospodarstwo rolne:

  • zaświadczenie z urzędu gminy o wielkości gospodarstwa rolnego (hektary przeliczeniowe) lub nakaz płatniczy;
  • zaświadczenie z Agencji Rynku Rolnego o pobieranej/niepobieranej dotacji /oryginał/

Osoby uczące się:

  • zaświadczenie ze szkoły /dotyczy osób, które ukończyły 18-ty rok życia/ wraz z wykazaniem wysokości płatnych praktyk/oryginał/;

Osoby studiujące:

  • zaświadczenie z Uczelni wraz z pobieranymi/ niepobieranymi stypendiami/oryginał/

Osoby bezrobotne:

  • zaświadczenie z urzędu pracy o wysokości wypłaconych świadczeń w przypadku niemożliwości uzyskania zaświadczenia z PUP wymagany jest Pesel

Osoby prowadzące działalność gospodarczą na zasadach ogólnych:

  • zaświadczenie o wysokości dochodów z prowadzonej działalności gospodarczej potwierdzone przez Biuro Rachunkowe,
  • kserokopię książki przychodów i rozchodów (za ostatnie 3 miesiące poprzedzające miesiąc, w którym składany jest wniosek) oraz potwierdzenie wysokości opłacanych składek na ubezpieczenie społeczne. W przypadku zawieszenia działalności gospodarczej - zaświadczenie potwierdzające powyższe

Osoby prowadzące działalność gospodarczą na zasadach ryczałtu ewidencjonowanego lub karty podatkowej: 

  • oświadczenie o uzyskanych dochodach zapisane w deklaracji o wysokości dochodów

Osoby posiadające prawo do świadczeń z pomocy społecznej:

  • decyzja o wysokości zasiłku stałego, zasiłku okresowego, świadczenia pieniężnego w postaci zasiłku celowego na zakup żywności /kserokopia/

Osoby posiadające prawo do świadczeń rodzinnych/ pielęgnacyjnych/ alimentacyjnych:

  • decyzja o przyznaniu zasiłku rodzinnego wraz z dodatkami /kserokopia/;
  • decyzja potwierdzająca świadczenie pielęgnacyjne wraz z dodatkami /kserokopia/;
  • decyzja potwierdzająca świadczenie z funduszu alimentacyjnego /kserokopia/
  • oraz zaświadczenie od komornika sądowego /oryginał/;
  • w przypadku zasądzonych alimentów wyrok sądu /kserokopia/;

Inne dokumenty:

  • umowa najmu/użyczenia lokalu mieszkalnego /kserokopia/;
  • faktura za uzdatnianie i dostarczenie wody /kserokopia/;
  • faktura o asenizacji /kserokopia/

Wniosek o przyznanie dodatku mieszkaniowego wraz z kompletem dokumentów składa osoba uprawniona do jego otrzymania /posiadająca tytuł prawny do lokalu/ osobiście;

Dokumenty kserowane są przez wnioskodawcę - oryginał dokumentów przedstawiany jest do wglądu

WYDATKI NA MIESZKANIE

Wysokość dodatku mieszkaniowego stanowi różnicę między wydatkami przypadającymi na normatywną powierzchnię użytkową zajmowanego lokalu mieszkalnego a kwotą stanowiącą wydatki poniesione przez osobę otrzymującą dodatek w wysokości:

  • 15% dochodów gospodarstwa domowego - w gospodarstwie jednoosobowym ,
  • 12% dochodów gospodarstwa domowego - w gospodarstwie 2-4 osobowym,
  • 10% dochodów gospodarstwa domowego - w gospodarstwie 5-osobowym i większym.

Do wydatków poniesionych przez wnioskodawcę na utrzymanie mieszkania nie wlicza się:

  • opłat za gaz przewodowy,
  • energię elektryczna,
  • ubezpieczeń,
  • podatku od nieruchomości,
  • opłat za wieczyste użytkowanie gruntów.

Dodatek mieszkaniowy przyznaje się na okres 6 miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po dniu złożenia wniosku.

Dodatku mieszkaniowego nie przyznaje się, jeżeli jego kwota byłaby niższa niż 2% kwoty najniższej emerytury obowiązującej w dniu wydania decyzji.

WSTRZYMANIE WYPŁATY DODATKU

W wypadku stwierdzenia, że osoba, której przyznano dodatek mieszkaniowy nie opłaca na bieżąco należności za zajmowany lokal mieszkalny, wypłatę dodatku mieszkaniowego wstrzymuje się, w drodze decyzji administracyjnej, do czasu uregulowania zaległości. Jeżeli uregulowanie zaległości nie nastąpi w ciągu 3 miesięcy od dnia wydania decyzji, o której mowa w zdaniu pierwszym decyzja o przyznaniu dodatku mieszkaniowego wygasa.

W przypadku uregulowania należności w terminie wyżej określonym wypłaca się dodatek mieszkaniowy za okres, w którym wypłata była wstrzymana.

ODMOWA PRZYZNANIA DODATKU MIESZKANIOWEGO

Odmawia się przyznania dodatku mieszkaniowego jeżeli w wyniku przeprowadzonego wywiadu środowiskowego ustalono, że:

  • występują rażące dysproporcje pomiędzy niskimi dochodami wykazanymi przez wnioskodawcę a faktycznym jego stanem majątkowym wskazującym, że jest w stanie uiszczać wydatki związane z zajmowaniem lokalu mieszkalnego przy wykorzystaniu własnych środków finansowych lub posiadanych zasobów majątkowych
  • faktyczna liczba wspólnie stale zamieszkujących i gospodarujących z wnioskodawcą osób jest mniejsza niż wykazana we wniosku.

TERMIN ZAŁATWIENIA SPRAWY

Decyzję o przyznanie dodatku mieszkaniowego wydaje się w ciągu jednego miesiąca od daty złożenia wniosku.